Kajakafdelingens ofte stillede spørgsmål og svar

Hvad er dagligt rofarvand?

• Området mellem mod øst Kompasafmærkningen i Ajstrup Bugt (3. jagthytte) og mod vest Dansk Salt ved læssebroen på sydkysten og Vive på nordsiden.

Hvad menes med langtur?

• Områder på fjorden uden for dagligt rofarvand og ture i fremmed farvand.

Hvordan bliver jeg frigivet til langtur?

• For at opnå langtursret skal man:
    have deltaget i mindst én langtur svarende til distancen Mariager tur-retur eller længere.
    have roet mindst 200 km.
    have roet en del halvlange ture som f.eks. Jagthytterne og Vive.
    vurderes individuelt af mindst 2 instruktører.

Hvordan gør jeg en kajak ren efter brug?

• Spuling med vandslange og aftørring med klud. Er kajakken klistret til med alger kan det være en nødvendigt at bruge en børste.
    • Husk at tage dæksel af inden kajakken sættes på plads i hallen.

Hvad gør jeg hvis en kajak er skadet?

• Sæt skiltet ”Skadet” på kajakken.
  • Fejlmeld den i Rokort. Det er vigtigt, at den bliver meldt skadet, så andre ikke kommer ud i en skadet båd.

Må jeg have en gæst med ud at ro?

• Roere med langtursret må tage 2 gæster med, der ikke har kajakret, hvis gæsterne kan svømme 600 meter og bærer svømmevest. Er du instruktør må du tage 8 gæster med.

Må jeg ro om vinteren?

• For at ro om vinteren skal du have vinterroningstilladelse.

Vinterroningstilladelse udstedes efter deltagelse fællesmøde ultimo september / primo oktober, hvor reglementet gennemgås, og særlige risici ved vinterroning behandles. Svømmeprøve på 600 meter skal gennemføres inden vinterroningstilladelsen kan effektueres.

Svømmeprøven gennemført efter månedsskiftet september/oktober godkendes.

Kan jeg låne en kajak til tur i fremmed farvand?

• Ja, hvis du er frigivet til langtur. Men tjek kalenderen på roklubbens hjemmeside. Den kan være reserveret af andre.

Kan jeg låne kajaktraileren?

• Tjek om den er ledig på Roklubbens hjemmeside. Er den ledig ring eller send en mail til Svend Mørk-Jensen 23 98 77 63   svendbimand@gmail.com

Er der en forsikring der dækker, hvis jeg er involveret i en ulykke. mens jeg kører med kajaktrailerne?

• Ja, klubben har en forsikring der dækker både trailer og kajakker.

Dækker forsikringen, hvis jeg har klubkajakker på tag af egen bil eller på egen trailer?

• Ja, klubbens kajakker er dækket, når klubbens medlemmer transporterer dem.