Case stories

I en lidt ”sen” alder flyttede jeg for to år siden til Danmark og Hadsundegnen og startede på en frisk igen efter mange år i udlandet. I den anledning var jeg meget bevidst om at finde en aktivitet, hvor jeg kunne kombinere træning med noget socialt hygge i et godt miljø. Roning har jeg set og hørt meget om, da jeg boede i Seattle, USA. Jeg kom dog aldrig så langt som til at begynde med det. Efter lidt research omkring Hadsund og mulighederne her, var jeg ikke i tvivl om, at det var roning og Hadsund Roklub som skulle prøves. Min fornemmelse blev kun forstærket efter mit første møde med Roklubbens stand i gågaden i Hadsund til Open by Night for to år siden. Her blev jeg varmt modtaget, og det er jeg blevet siden, selv som nytilflyttet nordmand.

Hadsund Roklub og dens medlemmer har overgået alle mine forventninger. Alle er yderst imødekommende, nærværende og engagerede. Det er en veldrevet klub med en god, afslappet og humoristisk tone. De mange ildsjæle bidrager alle til, at jeg - og jeg tror alle nye - føler sig meget velkomne og godt tilpas i alles selskab. Der foregår mange spændende aktiviteter sommer som vinter i de smukke omgivelser omkring Mariager fjord, og ofte tages der ydermere initiativ til forskellige sociale sammenkomster. Jeg er faldet rigtig godt til, og har uden tvivl fundet klubben i mit hjerte.

Aksel W. Fagernæs

Hvorfor ror jeg i Hadsund roklub? Grunden, til at jeg ror i Hadsund Roklub, er det meget gode sammenhold, som findes i klubben. Men også de gode trænere og det professionelle materiale gør, at man kan koncentrere og fordybe sig i sin træning, og at man konkurrerer på topniveau. Det er derfor, at jeg ror i Hadsund Roklub.

Rasmus Konnerup, 16 år

Hvad får en kvinde på vej imod de 60 til at melde sig ind i en roklub?

Udgangspunktet var et ønske, om at tage et kajakkursus. Jeg var klar over, at jeg gerne ville ro, da jeg har sejlet før. Klubbens fine udbud af kajakker og engagerede, sjove instruktører satte virkelig gang i min roning. For mig er kajakroning som meditation, den mest afstressende motionsform, jeg kan tænke mig. Vores fjord, sommer og vinter, er fantastisk, kun blæsten og tiden sætter en begrænsning.

Senere er inriggerroning kommet til, og nu er jeg lidt i tvivl om, hvad jeg foretrækker: Kajak eller inrigger..?! Det var især klubbens velfungerende og meget sociale P-roer afdeling, der fik mig i gang. Det betyder også meget, at både min mand og jeg begge holder meget af fællesskabet på fjorden.

Et medlemskab af en roklub åbner mulighed for rooplevelser i andre klubber, både i Danmark, men også i Grækenland, hvor den danske roklub Tolo har hjemme. Til efteråret er vi en flok fra Hobro/Hadsund der skal ned og prøve kræfter med det Græske.

Hver gang jeg befinder mig på fjorden, i en eller anden sammenhæng, så er min eneste ærgrelse, at jeg er kommet så sent i gang, for det er noget af det bedste, jeg har gjort for mig selv!

Susanne Hill-Madsen

Sammenholdet på tværs af alderen er fedt. Der er gode arrangementer, der ryster os sammen. Det er sjovt at træne, og trænerne er gode.

Amalie Hvid, 12 år

Jeg startede på grund af, at jeg prøvede at ro skoleroning.
Det var mega fedt, og jeg lærte hurtigt teknikken ved hjælp af de meget ambitiøse trænere. Jeg fik muligheden for at blive endnu bedre, og den tog jeg imod.
Udover ambitiøse trænere og roere, er der et sindsygt godt fællesskab i Hadsund Roklub, som sådan set kan sammenlignes med, at klubben bliver ens egen mini-familie.

Latitia Panero-Bommer, 14 år

Da jeg blev efterlønner, besluttede jeg mig for at begynde at ro kajak, så jeg meldte mig ind i Hadsund Roklub. Jeg fik lært det og har nu i en del år nydt det; men nok så vigtigt lærte jeg også, at Hadsund Roklub er et varmt og sjovt fællesskab på tværs af rotyper, køn og aldre.
Nu er jeg kajakroer, inriggerroer (i det små), ungdomstræner, kajakinstruktør og med i klubbens bestyrelse. Alt det er kommet til, fordi fællesskabet i Hadsund Roklub er så inspirerende og inkluderende, at jeg har lyst til at deltage i alt i klubben. Det lader sig bare ikke gøre, for der sker så meget, at jeg er nødt til at vælge til og fra. Hadsund Roklub har meget mere end roning på programmet, og det er alt sammen sjovt eller interessant.
Hadsund Roklub har som en del af logoet ordene ”Frivillighed og Fællesskab” … begge dele er velfungerende, derfor er det et godt sted at være.
Jeg er dagligt glad for, at jeg valgte Hadsund Roklub.

Svend Mørk-Jensen, 64

Jeg har gået til kaproning i Hadsund Roklub i 6 år, og roklubben er blevet mit andet hjem. Vores trænere er meget engagerede og passionerede i deres arbejde. De har sjælen med i alt, hvad de laver, og det gør, at alle vi roere udvikler os. Trænerne er der altid for en, hvis man skal have en hjælpende hånd, eller trænger til et klap på skulderen.
I roklubben er det op til en selv hvilket niveau, man vil træne på, og alle er velkomne på samme træningstidspunkter. Det gør noget helt unikt ved vores sammenhold. Vi har et stærkt og uvurderligt sammenhold på kryds og tværs af alder, køn og niveau. Selv hvis man, som ung roer, træner alene en formiddag, hvor pensionisterne er i motionslokalet, er man altid velkommen, og der er også plads til en lille sludder.
Jeg har selv fået en helt masse fede oplevelser med i bagagen, og jeg er blevet mere ansvarlig, takket være denne fantastiske roklub.

Thea Stegger, 18 år

Lige siden Anders Toft tog mig ud i en robåd som 9-årig, har roning været en stor del af min hverdag. For mig er kombinationen mellem styrke og teknik perfekt, da det giver alle muligheden for at være med. Roningen i Hadsund er speciel, da der er plads til roere på alle niveauer, derudover er træningsfaciliteterne i top.

William Wisholm, 20 år